Oervoeding

Welkom op de pagina Oervoeding. Eten is lekker en een groot onderdeel van ons sociale leven. We zien het vaak als een beloning en soms als troost. Er is veel over te lezen, kijken en luisteren in boeken, televisie en podcasts. Je zou verwachten dat we ondertussen allemaal professor zijn in voeding. Helaas zijn de cijfers het daar niet mee eens. Ongezonde voeding alleen kost de zorg al veel geld. Het aantal mensen met overgewicht stijgt al jaren. Op dit moment is 51% van de Nederlanders te zwaar. De zo genoemde welvaartsziekte blijven ook maar toenemen. Blijbaar weten we wel genoeg van eten maar nog niet genoeg van voeding.

Wat zijn de onderdelen

Wat eet je

Onze kennis over wat gezonde voeding is, is in de loop van de jaren zo vertroebeld dat we  haast geen idee meer hebben. Mensen zeggen ook wel: stom dat je er geen handleiding bij krijg bij de geboorte. Toch is die handleiding er wel. Het is je eigen natuur, je bouw, onze menselijke genen. Je bent in de war gebracht door reclames, massa productie en je eigen hormonen. 

Het eten van ‘mensvoeding’ zorgt dat je al veel beter kan luisteren naar signalen uit je lichaam. Automatisch schat je beter in hoeveel en wanneer je moet eten.

Wanneer eet je

Gewoonte en misinformatie in combinatie met homeostatische honger of hedonische honger.

Eet jij omdat je behoefte hebt aan voedingsstoffen of omdat het dat moment van de dag is? Heb je behoefte aan een koekje of zie je dat koekje toevallig liggen en is zo je behoefte ontstaan?

Hoeveel eet je

Als wat en wanneer je eet klopt dat is hoeveel je eet nauwelijks nog belangrijk. 

Toch is het interessant om inzicht te krijgen wat je lichaam nodig heeft als het gaat om energie behoefte. 

Daarnaast is er in de loop der jaren een behoorlijke verschuiving geweest in de verhouding waarin we koolhydraten, eiwitten en vetten nuttigen. Een herstel van deze balans kan vele gezondheidsvoordelen opleveren.

Wat krijg ik

Tijd

  • 4 weken
  • 4 afspraken

Informatie

  • gezonde voeding
    • wat eet je wel 
    • wat eet je niet
  • waarom is dit gezond
  • inzicht door het bijhouden van een dagboek
  • doen!

Extra's

  • voorbeeld recepten en boodschappenlijst
  • houvast door een persoonlijke plan