Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, toch?

Share on facebook
Share on linkedin

Inleiding

Het is een bekende zin. Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. ( je zou bijna 3 keer per dag ontbijten ) . Maar waarom dan? Soms krijg je het antwoord: dat zet de spijsvertering aan. Staat die dan uit? Of is het een zin die we al generaties herhalen en weten we eigenlijk helemaal niet waarom we het zeggen.

Vasten of ontbijten

Er zijn ondertussen stapels met onderzoeken die de voordelen van je ontbijt overslaan aantonen. Of beter gezegd; de voordelen van het opschuiven van de eerste maaltijd van de dag. Laten we de namen ontbijt, lunch en diner nou eens niet gebruiken. Ze zitten vol met herinneringen en automatismen die we wellicht beter kunnen veranderen. Ze zijn gekoppeld aan bepaalde producten, bijvoorbeeld ontbijtgranen, ontbijtkoek en de Hollandse pot als diner. Ze zijn ook gekoppeld aan tijd. Ochtend, middag en avond.

Gedurende de tijd dat we als mens hier op aarde zijn is voedselschaarste voorgekomen. We zijn hier dan ook goed op aangepast. We hebben handige systemen voor energie opslag, zodat we uit een periode van overvloed kunnen putten voor later. We kunnen dit in de lever, spieren en in vetweefsel opslaan om later weer te gebruiken. Mensen kunnen wel 30 dagen zonder voedsel. Veel ‘oervoeding’ leende zich niet om lang goed te houden. Overdag waren er enkele eetmomenten, maar zodra het donker was waarschijnlijk niet meer. We hebben van nature lange periodes gehad van vasten. Vasten is iets waar we genetisch goed op aangepast zijn, in tegenstelling tot voedseloverschot en veel eetmomenten over bijna heel de dag,

Vanuit overleving is het in ons systeem geprogrammeerd om voeding te nemen als het beschikbaar is. Helaas voor het systeem is het er nu altijd. We eten daardoor vaak te veel en krijgen structureel te veel calorieën binnen. De energie opslag gebruiken in tijden van schaarste is er niet meer bij. Als we dan nog bekijken dat we door de hoge inname aan koolhydraten heel goed zijn geworden in het verbranden van glucose, is het logisch dat vet verbranden lastig is geworden.

Je kan dit oplossen door bijvoorbeeld te vasten. Intermittent fasting, kortdurend vasten, is een zeer gezonde tool die je kan toepassen om je leefstijl te verbeteren. Intermittent fasting heeft zoveel voordelen dat het steeds vaker wordt toegepast. Je kan het vasten op verschillende manieren invulling geven.

  • Time Restricted Feeding: is een variant waarbij je de tijd waarin je eet op de dag verkleind. Wat er dus gebeurt is dat je bijvoorbeeld 6 tot 8 uur per dag eet en 16 tot 18 uur vast.
  • De 5-2 Diet is een andere variant die gaat over de dagen. Je eet 5 dagen en vast er 2 in de week. Dit zijn geen aan een gesloten dagen.

Er zijn nog veel meer variaties en creaties. Het systeem is dat we een langere periode niet eten, zo een tijdsgebonden en eventueel calorische restrictie hebben op ons eetgedrag.

De voordelen van intermittent fasting zijn groot.

  • Het stimuleert de vetverbranding. Zo goed als alles in ons lichaam is trainbaar en we worden goed in dat wat we vaak doen. In dit geval vet verbranden als we het trainen door te vasten.
  • Het vermindert het risico op hart- en vaatziekten doordat het veel bloedwaardes positief beïnvloedt.
  • Het vermindert het risico op diabetes type 2. Het heeft namelijk een positief effect op de insulinegevoeligheid en bloedsuikerwaarden.
  • Het versterkt het effect van krachttraining.

Bovenstaande is slechts een greep aan wat er in onderzoek wordt aangetoond.

Maar ik hoef helemaal niet af te vallen.

Vasten of intermittent fasting is niet perse een calorische restrictie. Wanneer je te veel eet kan het helpen minder ( voldoende ) te eten. Maar als je niet te zwaar bent en/of te veel eet en misschien wel te weinig eet kan het zonder een restrictie op je calorisch intake nog steeds alle bovenstaande en meer voordelen opleveren.

Hoe lang kan ik dit blijven doen?

Het korte antwoord; altijd. Het is een gezonde manier om je eetmomenten in te delen. Ik schrijf hier niet over vasten voor een paar dagen achter elkaar. Iets wat zeker ook gezondheidsvoordelen heeft, maar niet constant kan.

Onthoud dit:

Veel mensen eten tegenwoordig te veel en te vaak. Iets heel natuurlijks is om onszelf te beperken tot minder eetmomenten en binnen een kortere periode. We noemen dit tegenwoordig intermittent fasting. Het kan zijn dat je dat helpt om minder te eten, maar als je niet te veel at moet je ook niet minder gaan eten. Je kan dan altijd het moment van eten op de dag verkorten. Op deze manier haal je allerlei gezondheidsvoordelen. Wat betreft de titel: 3 eet momenten per dag, ontbijt, lunch en diner kan veel mensen al voordelen opleveren. Maar als dit van 7:00 tot 20:00 is er geen vasten periode die gezondheidsvoordelen geeft. Verkort die periode naar 10:00 en 18:00 en je lichaam is je dankbaar.

Ik kan je helpen.

Wil je begeleiding bij het opzetten van je vasten, je voedingsplan of leefstijl klik op de knop hieronder voor een afspraak.