Bent u al nachtschadeloos gesteld

Share on facebook
Share on linkedin

Inleiding

Hoe komt het dat groente die we veelal als heel gezond zien, toch geen goede keus is? De prachtig verleidelijke kleuren van tomaat en paprika. Deze groenten zijn lid van de nachtschade familie. Deze voor maar een klein deel ‘eetbare’ familie heeft een verborgen kantje. Onder de nachtschade vallen naast paprika en tomaat ook aardappelen, aubergine, rode pepers en gojibessen.

Nachtschade

De plantenfamilie komt aan deze naam doordat ze in de nacht of als het donker is geurige bloemen hebben. Veel planten maken stoffen aan om zich te beschermen tegen vijanden zoals insecten en schimmels. Anders dan in het dierenrijk kan een plant het niet op een  lopen zetten. Deze stof in de nachtschade familie heet glyco-alkaloide en is giftig. Het kan zorgen voor buikpijn, diarree, een branderig gevoel in de keel. Er zit geen voordeel aan deze stoffen; ze zijn giftig. Sommige mensen zijn er meer gevoelig voor dan andere.

Naast deze giftige stof bevatten sommige planten anti-nutriënten. Anti-nutriënten zijn stoffen die de gezondheid negatief beïnvloeden. Ze zijn de tegenhanger van nutriënten, stoffen waarmee we ons lichaam voeden en positief beïnvloeden. We kunnen de gezondheid van een voedingsproduct niet laten afhangen van aanwezige nutriënten, de gezondheid wordt grotendeels bepaald door de aanwezigheid ( of afwezigheid ) van anti-nutriënten.

Een van de anti-nutriënten in de nachtschade familie is lectine. Lectine is een verzamelnaam. Lectines spelen een belangrijke rol binnen ons immuunsysteem. Zeggen dat iets slecht is om dat het lectine bevat is dus geen sterk argument. Bepaalde voedingsmiddelen bevatten veel schadelijke lectine waardoor je ze beter niet veel/ vaak kan eten. Voorbeelden zijn gluten en WGA ( Wheat Germ Agglulitine ). Lectines waarvan men verwacht dat ze schadelijk zijn komen onder andere voor in granen en nachtschades. Ze zijn resistent voor de spijsvertering. Ze hebben het vermogen om rode bloedcellen aan elkaar te laten kleven. Ze kunnen binden aan andere stoffen waardoor ze voedingstekorten kunnen veroorzaken. En ze zijn in staat om de darm te beschadigen. Dit leidt tot ongewenste stoffen in de bloedbaan en activatie van ons immuunsysteem.

Naast lectine bevatten nachtschades ook sapoinenen. Deze zeepachtige stof heeft de mogelijkheid om slijmvliezen ( oa de darmwand ) meer doorlaatbaar te maken. Wat net als bij lectine leidt tot ongewenste stoffen in de bloedbaan. Er zijn geen gezondheidsvoordelen aan sapoinenen.

Kan ik nooit meer een tomaat eten dan?

Experimenteer met verschillende groente en voldoende roulatie. Er blijft zoveel over om te eten. Zeker als je dagelijks nachtschade binnen krijgt is de kans op negatieve gevolgen groot.

Rijp of niet rijp?

Het maakt voor de concentratie gif en anti-nutriënten uit wanneer de vrucht is geplukt. Rijpe vruchten die overdag geplukt zijn hebben een veel lagere concentratie. Voor aardappels geldt: bewaar ze donker en koel en als je ze eet schil ze goed en vermijdt de aardappels die al ontkiemen of groene plekken hebben.

Onthouden

Voeding kenmerkt zich door de gezonde stoffen die het bevat, maar ook door de ongezonde stoffen. Bijvoorbeeld tomaten en paprika’s bevatten vitamines, maar ook onder andere lectine en saponine. We noemen dit anti-nutriënten. Deze zijn schadelijk voor de gezondheid.

Advies

Onze voorouders de visser(jager) / verzamelaars aten een grote verscheidenheid aan planten en diersoorten. Wij eten maar krap 20 soorten planten. Probeer de variatie van wat je eet te vergroten. Het zal je lijf en zeker je darmen goed doen.

Hulp nodig in de chaos van wat wel en niet goed is voor je? Klik op de knop hier onder