Share on facebook
Share on linkedin

Bouillon de basis voor soep, saus en vitaliteit 

Inleiding 

 Zal ik je een lekker kopje soep brengen, dan voel je je snel weer beter. Als iemand ziek is dan willen we voor hen zorgen. Bijvoorbeeld door ze soep te brengen. Verse soep wel te verstaan en verse soep begint met verse bouillon.

Wat is bouillon?

Wat het niet is, is een blokje met een zilverpapiertje dat je moet oplossen in water. Maar wat daar wel aan klopt is het oplossen in water. Bouillon is het trekken van botten in warm water zodat alle voedingsstoffen uit de botten in het water oplossen. Het is een belangrijke bron van voedingsstoffen die we anders niet zo snel of makkelijk meer binnenkrijgen. Dit is gelijk een van de belangrijkste redenen om geen ‘bouillonblokje’ te gebruiken.

Bij het trekken van de botten kan je ook allerlei planten ( groenten ) resten gebruiken om de bouillon nog meer smaak, maar ook nog meer (fyto) nutriënten te geven. Dat zijn dan de voedingsstoffen uit de planten die in de bouillon oplossen.

Wat zit erin dan?

Het feit dat de oudere generatie soep/bouillon gebruikte om met ziekte aan te sterken is omdat ze ergens begrepen dat dit veel essentiële voedingsstoffen bevat.

Bouillon trekt van botten en dus van merg. Merg is heel rijk aan vet en eiwit. Echte bouillon levert je dus ook energie. Botten bevatten calcium, magnesium en fosfor. Deze mineralen komen tijdens het proces ook in het water.

Door het kraakbeen bevat de bouillon ook collageen, gelatine, condroitine, glucosamine en hyaluronzuur. Deze stoffen ondersteunen onder andere de darm- en maagslijmvliezen, het bindweefsel en helpen soepele gewrichten te houden.

Als je groenten en verse kruiden gaat gebruiken om een nog rijkere bouillon te krijgen creëer je de allersterkste super-food die er is!

Supertip!

Een van de grootste redenen dat we voedingsstoffen te kort komen is dat we nauwelijks nog uit de zee eten. Weinig (vette) vis en nagenoeg geen zee-groenten. Dit maakt bijvoorbeeld JOZO zout, met jodium verrijkt zout, noodzakelijk voor onze schildklier. Jodium komt uit de zee. Als we zee-groenten eten is JOZO niet nodig.

Verrijk je bouillon aan smaak en mineralen zoals jodium door wat zeewier toe te voegen en mee te laten trekken!

Je kunt de hele week je snijafval bewaren van je groente en dat toevoegen aan de bouillon

Het recept

Ingrediënten;

  • Botten ( bijvoorbeeld een heel kippenkarkas )
  • 2 uien
  • 3 stengels bleekselderij
  • 3 wortels
  • Resten groente / snijafval
  • Een paar peperkorrels
  • Een paar kruidnagels
  • 2 blaadjes laurier
  • Paar teentjes knoflook
  • Verse kruiden zoals: lavas ( maggiplant ) bieslook, selderij, peterselie

Bereiding;

De bereiding van bouillon is heel simpel. Het enige dat je echt nodig heb is een beetje geduld.

Neem een grote pan , doe daar alle ingrediënten in samen met 2,5 liter water. Draai het vuur helemaal laag net voordat het gaat koken. Laat dit geheel trekken voor 6 – 8 uur.

Als de bouillon een beetje is afgekoeld giet je de bouillon door een zeef en kan je het ongeveer een week in de koelkast bewaren. Je kan de bouillon helemaal laten afkoelen voor je het gaat zeven. Je zal zien dat er dan veel meer vet achterblijft in de zeef. Je krijgt zo een bouillon met minder vet, maar ook minder voedingswaarde.

De basis

Je hebt nu een prachtige basis voor soepen en sauzen gemaakt! Soep is bijvoorbeeld een goede manier om makkelijke meer groente binnen te krijgen.

Geniet er van!